+31 (0)6 29047218

Klanten helpdesk

info@ericstoop.nl

E-mailbox 24/7

Maandag - Vrijdag

9:00 - 18:00

Planning handleiding voor fotografiewebsites

ontdek de helderheid die je nodig hebt voordat je een sterk online bedrijf opbouwt

Of je nu net een nieuwe carrière in de fotografie start, of al langer een fotograaf bent en je een nieuwe website wilt bouwen. Dan is het van cruciaal belang om eerst even de tijd te nemen om alles helder uit een te zetten en een planning handleiding te maken van wat er allemaal nodig is.

Als je dit niet doet loop je het risico in dezelfde “vijver” terecht te komen met talloze andere amateurs die een middelmatige website voor zichzelf bouwen.

Als je dit proces serieus neemt, zal het vanaf het begin echt waardevol zijn om wat extra tijd te besteden aan onderzoek en strategieën.

Voorbereiding planning handleiding fotografiewebsite

Professionals maken een plan en voeren dit vervolgens uit

Als fotograaf ben je kunstenaar maar ook een ondernemer.

Je moet dus ook gaan handelen als bedrijfseigenaar, marketing leren, webdesign, Zoekmachine optimalisatie, factureren, enzovoorts totdat je werk genoeg hebt zodat je externe hulp kunt inhuren om deze klussen voor je te doen.

Leer je doelgroep kennen

Door duidelijk te benoemen wat jouw ideale klant is en wat je uniek maakt als fotograaf, kun je een effectievere website maken.

Er zijn geen algemene richtlijnen die je moet nemen om dit te ontdekken, het is allemaal subjectief en hangt af van je doelen en persoonlijkheid. Ik heb een reeks vragen die ik heb opgeschreven om je te helpen jouw publiek te omschrijven en een “elevator pitch” te maken (dat klinkt wellicht erg zakelijk, het is gelukkig eenvoudiger dan je denkt, en dit kun je later goed gebruiken op je nieuwe website!)

Doe onderzoek in de branche

Je zult goed moeten nadenken over welke producten/diensten je gaat aanbieden en hoe je deze in de markt wilt plaatsen. Gedegen onderzoek doen en inspiratie opdoen bij andere succesvolle websites in jouw niche is zeer belangrijk.

Hier zijn enkele vragen om je op weg te helpen:

  • Zijn er al andere fotografen/bedrijven met aanbod in de niche die je wilt bedienen ?
  • Welke diensten en producten bieden ze aan en hoe zou jij dit beter kunnen doen?
  • Op welke interessante nieuwe manieren kun je jouw markt helpen?
  • Welke handige tools of informatie hebben andere fotografen op hun websites waar je nog niet eerder aan hebt gedacht?
Doe onderzoek in je branche

Denk aan de inhoud die je al hebt

Een website bouwen rond bestaande inhoud is aanzienlijk eenvoudiger dan gissen wat de inhoud uiteindelijk zal zijn. Dat komt omdat het proces meer gestroomlijnd is en alles veel eenvoudiger wordt.

Maak dus een overzicht van alle inhoud die je al hebt bijvoorbeeld van een oude website, documenten die je wellicht naar eerdere klanten hebt gestuurd, oude berichten op sociale media, et cetera.

Als je al een huisstijl hebt, Plaats dan alles in één map op je computer Zoals logo, afbeeldingen, lettertype enzovoorts.

Maak ook een overzicht met alle diensten waar jouw webdesigner mogelijk ook toegang voor nodig heeft, zoals webhosting, domeinregistratie, websitebeheer, enzovoorts.

En, wellicht wel het belangrijkste, start met het doorzoeken en selecteren van je beeldarchief om jouw beste foto’s te vinden, de foto’s die je straks op je nieuwe website wilt laten zien.

Bepaal welke inhoud je nog moet creëren

Waar je inhoudelijk nog zaken mist, moet je een plan maken om dat op orde te krijgen.

Dat kan betekenen dat je:

  • een paar persoonlijke fotografie projecten maakt om in je portfolio te gebruiken (Onthoudt dat je website slechts een vermenigvuldiger is van de kwaliteit van je afbeeldingen, deze zijn het belangrijkst)
  • je biografie moet schrijven
  • een paar blogberichten voorbereidt
  • jouw diensten moet definiëren

 

Dit is ook het moment om jouw domeinnaam, hostingservice en social media-accounts te reserveren, indien je dit nog niet gedaan hebt.

Het schrijven van nieuwe inhoud of het voorbereiden van nieuwe afbeeldingen voor uw portfolio is ongetwijfeld het meest tijdrovende deel van je hele website project. Maar vergeet niet dat dit de basis van een succesvolle online onderneming is. Wat je verder toevoegt komt bovenop de kwaliteit van je werk.

Schat in hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt en verdubbel dit. Projectvertragingen loop je vaak op, omdat het voorbereiden van website inhoud veel langer duurt dan je aanvankelijk bereken.

Schets de structuur van jouw website

Nu je een overzicht hebt gemaakt van alle content die op de website nodig is, kun je deze content verwerken tot een logische structuur samenvoegen. Je hoeft je op dit moment nog niet bezig te houden met het ontwerp. Je hoeft je alleen te concentreren op de hiërarchie van de pagina’s van je website en hoe deze inhoud zal worden georganiseerd.

Bepaal welke inhoud je nog moet creëren

Definieer de immateriële benodigdheden

Hier is een reeks vragen die ik altijd aan fotografen stel aan het begin van een webdesignproject. Sommige zijn uiteraard optioneel, echter als je even de tijd neemt om ze zelf te beantwoorden, ga je betere inzicht krijgen:

  • Wil je de markt in als solo fotograaf of als bedrijf?

 

  • Met welke woorden kun je jouw nieuwe website omschrijven? Mensen komen voor het eerst naar uw nieuwe site. Hoe wil je dat ze over je merk/bedrijf/website denken? (vrolijk, elegant, klassiek, serieus, grappig, donker, modern, minimalistisch etc.)

 

  • Heb je voorkeurskleuren of lettertypen voor de website?

 

  • Waar denk je dat bezoekers je website voor gaan gebruiken?

 

  • Wat willen ze daar doen? Waarom zullen mensen jouw website verkiezen boven andere fotografen websites?

 

  • In volgorde van belangrijkheid, wat zijn jouw zakelijke doelstellingen met deze website, je belangrijkste doelen?

 

  • Wat motiveert je of stelt je in staat om dit project nu uit te voeren?

 

  • Verkoopt je afdrukken en/of licenties voor afbeeldingen op de website? Nog andere producten? Voorbeelden: afdrukken, licentierechten, royaltyvrije licenties, kalenders, workshops enzovoorts.

 

  • Wie gaat er van jouw kant aan dit project werken?

 

  • Zullen er extra externe partners of instanties bij betrokken worden en hoe?

 

  • Als er andere partners bij betrokken zijn, is jouw planning dan met hen gesynchroniseerd?

 

  • Hebt je iemand die verantwoordelijk is voor voortdurende website-updates? Heeft die persoon enige ervaring met website onderhoud?

 

  • Hoe vaak wil of moet je je website updaten?

 

  • Welke functies verwacht je in de toekomst aan uw website toe te voegen?

 

  • Hoe snel wil je starten?

 

  • Naar wat voor tijdsbestek kijken we?

 

  • Is er een bepaalde gebeurtenis of datum die afhankelijk is van dit project?
  • Moet het project in fasen of met specifieke mijlpalen of data worden uitgevoerd?

 

  • Hoe is jouw beschikbaarheid voor het project?

 

  • Wat is je budgetbereik voor dit project?

 

  • Zie je jouw fotografiewebsite als een investering in plaats van een uitgave?

 

  • Alles wat je weet over financiële planning en budgettering komt hier natuurlijk van pas.

 

  • Kun je jouw belangrijkste concurrenten en hun website-URL’s opsommen? Probeer alstublieft commentaar te geven op hun sterkte/zwakte en wat jouw website van hen onderscheidt. (Als er geen duidelijke “concurrenten” zijn, vermeld dan de topsites die volgens jouw op jouw lijken).

 

  • Maak je je zorgen over iets met betrekking tot het project?

 

  • Wat denk je dat er mis kan gaan? Hoe kan mislukking worden voorkomen met dit project?

 

  • Hoe ziet succes eruit voor dit project?

 

  • Welke bedrijfsstatistieken hou je bij? Wat zullen de tastbare/meetbare resultaten van dit project zijn? En hoe weten we of het een homerun is? Wat betekent het voor jou? Bijv.: 20% meer sitebezoekers, 5 extra maandelijkse leads/boekingen etc.

 

  • Wat is je niveau van technische expertise? Heb je eerder zo’n project gedaan?

Onderzoek de tools die je nodig hebt

Een belangrijk onderdeel van je planningsproces kan zijn om wat onderzoek te doen naar de tools en platforms die wil gebruiken om je website te bouwen.

Ik geef voor nu geen specifieke aanbevelingen, het hangt allemaal af van je specifieke behoeften Binnenkort zal ik een lijst samenstellen met aanbevolen CMS en plug-ins/ tools voor fotografen die website willen bouwen.

Plannen is belangrijk, maar blijf niet in het denkproces hangen

Uiteraard wil je niet zonder doel of visie een nieuw fotografiebedrijf starten, maar je moet ook iets aan de wereld tonen voordat je interne weerstand in actie komt.

 

Door te veel tijd in de onderzoeksfase te besteden, kan “analyse-verlamming” optreden. Blijven plannen is een vorm van uitstelgedrag, je blijft in de modus “is het wel goed genoeg hangen”. Geloof mij ik weet er alles van😉.

In plaats daarvan geef je jezelf een tijdslimiet voor je onderzoeks- en planningswerk. Werken met een deadline dwingt je om je te concentreren op het onmisbare en laat je dingen voor elkaar krijgen.

Bovendien hoef je niet vanaf het begin elk detail vast te leggen, je kunt het ook gaandeweg aanpassen. Een website blijft nu eenmaal altijd in ontwikkeling.

Conclusie

Planning zorgt voor duidelijkheid.

En als je duidelijk weet wat je moet ondernemen om je doel te bereiken, ga je er veel meer moeite en vaardigheid in stoppen.

Anders ben je gewoon een kopie van de massa en hoop je er maar het beste van. Als je dat wilt is dit is de juiste manier om onopvallend (en dus niet succesvol) te worden in de huidige drukke markt.

Volg de bovenstaande richtlijnen (behalve die laatste dus) om een sterke online aanwezigheid voor jouw fotografiebedrijf te plannen. Als het plan eenmaal is gemaakt, start er dan ook met volle overgave aan om succesvol te worden.

En als je al een fotografiewebsite hebt, is het plannen van je toekomst zeker ook belangrijk, maar mogelijk moet je eerst bepalen of het niet eens tijd is om je fotografiebedrijf opnieuw vorm te geven.

Heb jij nog tips of suggesties die andere fotografen zouden kunnen helpen deel ze dan hieronder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *