+31 (0)6 29047218

Klanten helpdesk

info@ericstoop.nl

E-mailbox 24/7

Maandag - Vrijdag

9:00 - 18:00

Je hebt een businessplan voor je fotografiewebsite nodig, niet slechts een website

Een veelvoorkomend patroon dat ik tegenkom in e-mails van beginnende fotografen: Ze willen zo goedkoop mogelijk een nieuwe fotografiewebsite bouwen, zodat meer mensen je kunnen inhuren of je afbeeldingen kunnen kopen. En liefst zo snel mogelijk.

Er zijn zoveel redenen waarom dat een naïeve gedachte is.

Je verwacht in feite een website online te zetten die uit zichzelf werkt en die je op magische wijze meer geld gaat opleveren. De welbekende gedachte “Ik bouw iets en het zal vanzelf wel komen” mentaliteit.

Ik moet je helaas teleurstellen, tenzij je stopt met het denken als een hobbyist, je nooit in staat bent om een gezond fotografiebedrijf op te bouwen en je gewenste doelen te bereiken en je resultaten te behalen.

Start met denken als een ondernemer

Fotografie is een vak. Dus naast het maken en bewerken van foto’s, moet je nog veel andere vaardigheden leren: webdesign, SEO, marketing, financiën, contracten, copyright, enzovoorts.

Je hoeft echt geen expert te zijn en je kunt sommige van deze aspecten zeker uitbesteden, maar het wel handig om de basis begrijpen om online te slagen.

Over het algemeen moet je alles wat je doet als een bedrijf behandelen. Deze mentaliteitsverandering zal je helpen betere acties te ondernemen en betere keuzes te maken om jouw doelen te bereiken:

Start met denken als een ondernemer

Je definieert jouw doelgroep om ervoor te zorgen dat jouw websitetekst gemaakt is voor je ideale klanten.

in plaats van een website simpelweg online zetten en dan maar wachten, plan je een maandelijkse beoordeling voor je website, waarbij je beslist welke inhoud moet worden bijgewerkt of vernieuwd.

Je zorgt voor je financiën en u beschermt jezelf met behulp van contracten voor elke opdracht.

Je moet het niet aan de windgoden overlaten.

Mogelijk ben je bang dat deze zakelijke bezigheden je belemmeren in je creatieve flow. Dat snap ik heel goed. Je word fotograaf om te doen waar je van houdt, en wil niet met saaie zakelijke dingen bezighouden. Denk op lange termijn, je zult snel begrijpen dat de groei van je bedrijf je straks de vrijheid geeft om in de toekomst meer te doen van wat je leuk vindt.

Bouw het, werk hard, en dan komt het echt.

Als je in jouw fotografiewerk denkt als een bedrijf, en de functie van je website benadrukken: het is een investering. Je besteedt nu wat tijd en middelen aan het ontwikkelen van een “marketingmachine” die je zal helpen om in de loop van de tijd te gaan verkopen en klanten te krijgen.

Helaas maken ondernemers nog wel eens de vergissing door te denken dat het een eenmalig iets is. Je zet niet domweg iets online, lanceert het en hoopt maar dan de website al het werk voor je doet.

Iedereen heeft tegenwoordig een website. Je valt dan niet op, het is dus niet genoeg.

Bouw het, werk hard, en dan komt het echt

Websites zijn geen goocheltrucs, het zijn slechts vermenigvuldigers van de kwaliteit van jouw werk. Jouw fotografiewebsite kan inderdaad een krachtig hulpmiddel zijn in je carrière. Soms onmisbaar, maar het is slechts een hulpmiddel naar je doel. Het hangt ervan af hoe je het inzet.

Het is prima als je het gewoon bij een eenvoudige portfoliowebsite wilt houden dus een website voor mensen die op een andere manier meer over je te weten komen en je gewoon online willen bekijken. Maar heb niet de verwachting dat er meer werk door komt.

Dat komt alleen als je actief met je website blijft in de loop van de tijd:

Dus nieuwe uitgelichte galerijen toevoegen of werk uit het verleden roteren zodat je website fris blijft aanvoelen.

En nieuwe blogberichten schrijven, zo zorg je dat je  jouw lezerspubliek in de loop van de tijd zal laten groeien (deze berichten moeten uiteraard wel waarde bieden)

Jouw marktgebied en klanten begrijpen en je aanpassen aan trends het continu testen en verbeteren van de website.

De supermarkt analogie

Als je in de echte wereld een kruidenierswinkel zou proberen te bouwen, hoeft je niet alleen de ruimte te huren, deze te vullen met producten en dan de deuren te openen. Er zouden veel aspecten moeten worden geregeld om er een bloeiend bedrijf van te maken.

Alle aspecten van het runnen van een fysieke winkel kun je ook toepassen op jouw online fotografiebedrijf:

winkellocatie -> bedrijfslocatie, doelgroep

Merk-> online branding

bouwmateriaal -> hostingservice, platforms, thema’s, plug-ins

interieurontwerp -> webdesign

productkwaliteit -> de kwaliteit van je afbeeldingen (dit is echt het allerbelangrijkste) en het strak bewerken van je portfolio

productprijzen -> afbeeldinglicenties, toewijzingstarieven

marketing -> online marketing

enzovoort.

Supermarkt Analogie

Stop met zoeken naar de makkelijkste weg

Wanneer je jouw eerste website bouwt, kun je dromen dat je website automatisch nieuwe verkopen en klanten zal opleveren. Maar al snel zal je beseffen dat het proces minder opbrengt dan je verwacht, het vereist hard werken, als het zo simpel was, zou je zeker niet de enige zijn).

Als je jouw website niet als een bedrijf behandeld en de tijd neemt om gedegen onderzoek te doen, zullen eventuele “tips & tricks” die je op jouw website plaatst, je echt niet helpen om resultaten te behalen. De obsessie die sommige fotografen hebben met SEO of met Facebook-advertenties is hiervan het bewijs; het zijn gewoon onbetrouwbare methodes, in plaats van gewoon het werk te doen dat nodig is.

Als je geen duidelijkheid hebt of als je in een (uit)stervende fotografieniche werkt, zullen alle SEO en advertenties ter wereld je niet helpen om jouw zakelijke doelen te bereiken. Zelfs als je een hele mooie website hebt. Kortom: je hebt kwaliteitswerk nodig om je doelen te bereiken.

"Als je denkt dat jouw organisatie een groter marketingbudget nodig heeft, moet je misschien gewoon minder gemiddeld zijn." (Seth Godin)

Kijk maar eens goed online naar enkele succesvolle fotografen. Velen van hen gebruiken Flash, maar hebben een waardeloze Over-pagina, slechte navigatie, SEO-problemen, noem maar op.

Maar ze zijn nog steeds enorm succesvol omdat ze zich concentreren op hun imago en aan hun bedrijf als geheel denken. Hun website en externe berichten op sociale media zijn slechts tools die ze gebruiken, slecht of niet, om hun bedrijf vooruit te helpen.

Werk hard om jezelf te onderscheiden

Het is tegenwoordig een stuk eenvoudiger om snel een portfoliowebsite voor jezelf te bouwen. Talloze tools en sjablonen om uit te kiezen, wachtend op jou om je afbeeldingen te uploaden.

Maar dat doet iedereen al.

Handel als een professional en denk strategisch na over hoe je jouw bedrijf in de toekomst kunt laten groeien, dat is wat je kan onderscheiden en je bedrijf laat uitstijgen boven de zee van hobbyfotografen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *