+31 (0)6 29047218

Klanten helpdesk

info@ericstoop.nl

E-mailbox 24/7

Maandag - Vrijdag

9:00 - 18:00

Het belang van het maken van een effectieve Contactpagina voor fotografen

De contactpagina is een cruciaal onderdeel van jouw website en wordt te vaak onderschat. Blijf niet de standaard (verkeerde) dingen doen om je vervolgens af te vragen waarom mensen geen contact met je opnemen.

 

Dit type pagina voldoet echt niet meer:

Het aanbieden van een eenvoudig contactformulier is het absolute minimum. Uiteraard zou je het veel beter kunnen doen. Een standaard contactformulier is tegenwoordig niet voldoende meer om bezoekers aan te moedigen een bericht voor je achter te laten of überhaupt contact met je op te nemen.

Later in het artikel zal ik een aantal mooie voorbeelden van contactpagina’s voor fotografie laten zien, bekijk die eens voor wat mooie inspiratie.

Eerst kijken we naar het WAAROM? en de HOE? van het maken van een effectieve contactpagina voor jouw fotografiewebsite.

Het belang van een contactpagina

Het ontbreken of niet voor elkaar hebben van een contactpagina is één van de gemakkelijkste manieren om klanten te vermijden.

Ondernemers verzinnen allerlei excuses om geen contactpagina te hebben: 

  • Het e-mailadres staat al op de Over-pagina of in de voettekst.
    Dat is dus niet voldoende, bezoekers zijn gewend om op “Contact” te klikken in de navigatie van de website om bij de contactgegevens te komen, laat ze daar geen tijd verspillen om ernaar te zoeken.
  • Ik ben net ondernemer, ik denk niet dat ik voorlopig berichten krijg.
    Als je dat denkt en doet zal je dat zeker niet lukken.
  • Mijn website is te abstract of te creatief om een ​​aparte contactpagina op te nemen.
    Gebruiksvriendelijkheid gaat voor esthetiek. Vindt de juiste balans. (test dingen uit)
  • Ik ben niet op zoek naar klanten
    Dat mag natuurlijk, echter mensen moeten nog steeds in contact met je kunnen komen voor verzoeken, advies, complimenten, problemen vul maar in, of gewoon om je slechte grappen te mailen. Dat wil je toch niet missen?
  • Ik verkoop helemaal niets en laat alleen afbeeldingen zien, dus ik heb geen contactpagina nodig.
    Wederom, zie hierboven. Netwerken gaat niet alleen over aannemen van nieuwe klussen, het gaat over het opbouwen van relaties, het maken van vrienden in de branche enzovoorts.
  • Ik neem liever zelf contact op met klanten
    Potentiële nieuwe klanten nemen liever contact met jou op 🙂

Deze beweegredenen rechtvaardigen dus niet het ontbreken van een goede contactpagina.

Opbouw van de contactpagina

A) De absolute basis

1. E-mailadres

Zorg er altijd voor dat het een e-maillink is, mensen kunnen erop klikken om zo rechtstreeks met hun standaard e-mailsoftware te schrijven. Maak het niet alleen tekst (zonder een link), dat dwingt mensen om het te kopiëren en plakken. Dat is niet gebruiksvriendelijk

Doe dit zeker niet, maak er slechts afbeelding van, zodat je bezoekers het handmatig moeten intypen. Ik denk zomaar dat een groot deel van bezoekers denkt, deze fotograaf wil niet dat ik contact opneem.

Wellicht maak je, je zorgen over spam, Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van ReCaptcha op je formulieren die dat grotendeels tegenhouden. Ontvang je desondanks nog steeds wat spam? Zie het dan zo: het is slechts een klein ongemak om het jouw bezoekers gemakkelijker te maken.

Gebruik een professioneel e-mailadres: voornaam@jouwdomein.nl of contact@jouwdomein.nl

Ik zie het helaas al te vaak, het ziet er amateuristisch uit om je persoonlijke Gmail/Hotmail/etc. e-mailadres te gebruiken, maak dus een e-mailaccount bij je hostingprovider waar ook je website staat dat gaat vaak in een moeite door. En je komt serieuzer en professioneler over.

Nu we hier toch met e-mail bezig zijn, vergeet niet om een goede e-mail handtekening te maken.

2. Locatie/adres

Een locatie dient altijd zichtbaar zijn op je website , en de Contact-pagina is een handige plek om dat te laten zien. Ook als je je locatie al ergens anders op de website hebt vermeld, zoals op de Over-pagina of in de footer.

Het verhoogt de geloofwaardigheid in je onderneming en het aantal mensen dat contact met je opneemt. Als ze op zoek zijn naar fotografen met een locatie specifieke, wat soms een belangrijke wervingsfactor kan zijn.

Als je niet persoonlijk met klanten werkt en geen studio hebt, hoeft je natuurlijk geen heel specifiek postadres op te geven. Alleen je provincie of plaats zou echter handig zijn.

Bonustip: Zet je locatie ook in de SEO-metabeschrijvingstag van de startpagina van jouw website! Dit kan soms het verschil maken voor klanten die verward kijken naar de pagina’s met zoekresultaten van Google.

3. Contactformulier

Een e-mailadres en een contactformulier sluiten elkaar niet uit . Ze zijn allebei geschikt voor verschillende soorten bezoekers, dus gebruik ze ook gewoon allebei.

Met een contactformulier kunnen mensen meteen een bericht sturen, zonder dat ze hoeven over te schakelen naar hun e-mailsoftware.

Als je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw contactformulier gebruiken, is het belangrijkste om te overwegen vraag niet te veel informatie op bij de bezoeker.

  • Gebruik geen rare tekst te voor de verzendknop, gebruik de normale opties zoals: “Verzenden”, “Aanmelden”, “Klik hier”, “Download” enz., afhankelijk van het doel van je formulier.
  • Het kan zijn dat je misschien geïnteresseerd in het adres, het telefoonnummer, de geboortedatum, het aantal huisdieren dat je bezoeker bezit, de leeftijd, de woonplaats enz. Dat kan, maar reken er op dat je veel minder berichten krijgt.
  • Studies hebben aangetoond dat je ongeveer 5% van de conversieratio van uw formulier verliest als je om een ​​telefoonnummer vraagt. Als het niet noodzakelijk is, vraag er dan niet om. Als je als opvolging van een bericht om een telefoonnummer vraagt is dat geen probleem.
  • Voor contactformulieren zijn “E-mailadres” en “Bericht” het minimum, “Naam” wordt meestal ook gevraagd.
  • Op enkele uitzonderingen na is één enkel veld voor “Naam” voldoende. Is het echt nodig om apart naar de voor en achternaam te vragen? 

B) Optionele elementen

1. Telefoonnummer

Dit kwam bijna voor in de verplichte lijst hierboven, maar er zijn scenario’s of soorten zakelijke websites waar het telefoonnummer minder relevant is. Echter…

Als je een lokaal fotografiebedrijf hebt, moet je bereikbaar zijn voor gesprekken.

Net als bij het optimaliseren van de e-maillink, is er ook hier een mooi trucje: gebruik regelmatige spaties tussen de cijfers. Mobiele telefoons & tablets herkennen ze dan als telefoonnummers en zetten ze automatisch om in “links”. Eén tik en bezoekers krijgen een oproepprompt zo hoeven ze niet handmatig te kopiëren en plakken of onthouden.

Beter nog: maak er een klik-to-call-link van. 

Als je een groter bedrijf of bureau bent, vermeld dan alle relevante namen en telefoonnummers van contactpersonen op de contactpagina.

Bonustip: als je fotografiebedrijf veel telefoontjes ontvangt, ga dan nog een stap verder: plaats je telefoonnummer in de navigatie op de hele website.

2. Korte aantrekkelijke tekst

Voeg een paar zinnen toe om jouw doelgroep te helpen sneller een beslissing te nemen en sneller in contact met je komen. Pas op draaf niet door, door hier hele alinea’s vol te schrijven, houd het actie- en waarde gericht . Je zegt meer door weinig te zeggen. Gebruik ook humor.

Wees duidelijk naar je bezoekers dat je binnen een bepaalde tijd (snel) antwoordt, moedig ze aan om dat contactformulier in te vullen. Flirt als het moet 😉

3. Skype – WhatsApp

Als telefoon niet echt jouw ding is, voeg dan een Skype of WhatsApp-knop toe aan je website.

4. Links naar sociale media

Als mensen je gewoon een snel bericht willen achterlaten.  E-mail soms kan dan soms omslachtig zijn, Twitter is daar geweldig voor.

Maak een lijst van alle sociale-mediaprofielen die je gebruikt en zet die op je website. Alle manieren waarop mensen met je in contact kunnen komen. Zorg er uiteraard wel voor dat je die profielen of inboxen controleert, anders heeft dat geen zin.

5. Google Maps

Als je bezoekers wilt helpen om je locatie echt op de kaart te vinden, zodat ze makkelijk je studio vinden, kan een Google Maps handig zijn. Sluit een Google Map in, dat is beter dan een statische afbeelding.

6. Veelgestelde vragen

Krijg je veel berichten of gerelateerde onderwerpen? (bruiloft, evenement, portretfotografie)

Schrijf een FAQ en plaats deze op een discrete manier onderaan de contactpagina. Maak het altijd kort en duidelijk.

Veelgestelde vragen zijn handig voor het definiëren van enkele basisregels en het stellen van verwachtingen, dus gebruik ze in je voordeel.

7. Nieuwsbrief inschrijven opt-in (of opt-out)

Als je e-mailmarketing gebruikt om uw bedrijf te laten groeien (dat is heel verstandig), is het zinvol om een ​​aanmeldingsoptie voor nieuwsbrieven toe te voegen aan je contactpagina. Het gebruiken van een apart inschrijfformulier hiervoor anders dan hoofdcontactformulier is niet de juiste keuze.

Zoek in plaats daarvan naar manieren om een ​​discrete abonnementsoptie rechtstreeks in het contactformulier op te nemen zoals de plug-ins Mailchimp voor WordPress  of Contactformulier 7 MailChimp Extensie

C) Wat niet op te nemen?

1.   Eigen portret afbeelding

Een eigen portret afbeelding heeft zijn doelen zoals de website persoonlijker en betrouwbaarder maken. Dit is echter niet de pagina daarvoor. De Over Ons pagina is daar beter geschikt voor. Op de contactpagina leidt het bezoekers alleen maar af van het schrijven van een bericht.

Stel dat je de Over & Contact combineert (dat is overigens niet mijn advies), zorg er dan voor dat je voldoende informatie over jezelf geeft en een portret opneemt, zonder dat het teveel afleidt van de contactgegevens.

2. Beeldstreams

En speel dan ook meteen wat muziek af of een YouTube-video van katten die laserpointers achtervolgen. ( dit is sarcasme 😉 )

3. Reactiemogelijkheid op de berichten

Ik denk niet dat je zou willen dat contactberichten openbaar zijn toch. Dit is geen blogpost, reacties leiden te veel af.

Opmerkingen over implementatie en testen

1. Responsiviteit

Zorg dat alles ook goed werkt op telefoons en tablets, het contactformulier is waarschijnlijk de belangrijkste websitefunctionaliteit die je nodig hebt.

2. Contactformulierfunctionaliteit

Natuurlijk Test altijd je eigen contactformulier grondig, en vraag ook aan een paar vrienden om dat te doen. Dat is het beste om eventuele problemen vanaf het begin er uit te halen. Probeer het ook uit met foutieve ingaven en ontbrekende informatie dit om je formuliervalidatiescript te testen.

3. Positie in websitenavigatie

Als algemene vuistregel geldt dat je website zo min mogelijk stappen nodig heeft om bezoekers naar je gewenste bestemming te krijgen, wat dat ook mag zijn: browsen in specifieke galerijen, een winkelpagina, de contactpagina, een aanmeldingsformulier etc.

Welke waarde je ook hecht aan bezoekers die je berichten of e-mails sturen, ik adviseer je om altijd een menu item met de naam “Contact” in je navigatie te hebben. Iedereen is bekent met het gebruik van de “Contactknop. Elke andere benaming (Hoe u mij bereikt, Neem contact op etc.) is lang niet zo herkenbaar en kan voor verwarring zorgen en het aantal berichten dat je van bezoekers ontvangt zal dalen.

Je hebt misschien al te veel items in je navigatie, maar offer “Contact” daarvoor niet op, het is een van de belangrijkste links.

Qua plaatsing verwachten mensen het als laatste in het menu, dus tenzij je echt een goede reden hebt om het niet te doen, is dat de plek om die knop of link te plaatsen.

Voorbeelden

Om inspiratie op te doen, volgen hier enkele goede voorbeelden van contactpagina’s.

Het is duidelijk dat deze fotografen echt aandacht hebben besteed aan hun Contact-gedeelte van de website, in plaats van al hun creatieve energie te besteden aan het portfolio of de homepage.

Vraag en antwoord

Kan ik de link “Contact” in de navigatie niet vervangen door een klein e-mailpictogram?

Nee, dat kan ik niet adviseren. Het enveloppictogram wordt meestal gebruikt om rechtstreeks naar het e-mailadres te linken voor het verzenden van een e-mail met de standaard e-mailclient van de gebruiker. Het is dus niet slim zo’n pictogram te gebruiken om naar je contactpagina te linken.

Ik snap de toegevoegde waarde van het tonen van een telefoonnummer, maar ik maak me zorgen dat ik ’s nachts of buiten kantooruren gebeld wordt. Wat kan ik doen?

Laat sowieso je openingstijden zien op je website (bijvoorbeeld https://ericstoop.nl/contact). Voeg voor de zekerheid ook uw tijdzone toe. Afgezien daarvan kun je je telefoon gewoon in de modus “Niet storen” zetten om jouw privétijd vrij te houden.

Hoe ontwerp je de contactpagina?

Merk op dat ik bewust alleen de juiste en foute elementen om op de pagina op te nemen heb behandeld. Hoe je ze gebruikt en weergeeft, hangt af van jouw creatieve vaardigheden, overweeg om een ​​professionele webdesigner in te huren als je weinig ervaring heb. Bekijk de bovenstaande voorbeelden (en de links aan het einde van het artikel) om wat meer ontwerpinspiratie op te doen.

Ik heb geen ervaring met webdesign. Hoe voeg ik een contactformulier toe aan mijn pagina?

Gebruik tools zoals WufooJotform. Als je WordPress gebruikt, probeer dan de populaire  Contact Form 7-plug-in. Als je met Elementor of Divi Werkt heb je ingebouwde formulieren.

Heb je voorbeelden van slechte contactpagina’s?

Zoek gewoon op Google naar fotografen, bezoek hun contactpagina’s en je zult helaas een heleboel slecht gemaakte contact pagina’s tegenkomen! (of waar onbewust geen of te weinig aandacht is besteed) Je zult natuurlijk ook enkele geweldige websites tegenkomen.

Meer lezen & inspiratie

Samenvattend

Neem zowel een e-mailadres als een contactformulier op.

Maak de pagina zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk.

Zorg ervoor dat het contactformulier goed werkt in de meest gebruikte browsers en verschillende apparaten.

Maak de contactpagina direct zichtbaar door deze in de hoofdnavigatie op te nemen en niet in een sub-menu te verstoppen.

Doorloop de lijst met contactpagina-elementen hierboven en beslis welke toepasbaar zijn voor jouw fotografiebedrijf.

Kortom: bekijk je contact pagina eens als één van je bezoekers: maak het zo simpel maar wel doeltreffend mogelijk.

In sommige gevallen is de pagina Contact het laatste wat bezoekers zien voordat ze besluiten met je samen te werken.
Besteed dus aan deze pagina de aandacht die het verdient, laat het jouw bedrijfsdoelen niet in de weg staan.

Welke elementen zijn voor jou het belangrijkst en hoe heb je jouw contactpagina verbeterd?

Heb je hulp nodig stuur mij dan een berichtje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *