Waarom je geen website moet kopen

Websites zijn geen bulkgoederen. Een website is niet als brandstof voor je auto, dat je stopt bij een benzinestation waar de brandstofprijs het goedkoopst is omdat, het eind product  daar hetzelfde is als bij alle andere aanbieders.

Helaas denken veel webdesigner wel zo,  als ik de prijs voor het aanleveren van een website maar goedkoop genoeg maak krijg ik wel veel klanten.  Maar, wil je dat wel als toekomstig website eigenaar?

Natuurlijk een aantrekkelijke prijs voor je nieuwe website is interessant maar, is het niet veel belangrijker om je af te vragen waarom je eigenlijk een website wil en wat je daarmee wilt bereiken?

Veel “designers” maken wat pagina’s plaatsen jouw logo er op en wensen je verder veel succes.

Is dat waar je naar op zoek bent? Denk het niet hé, zonde van de investering hoe aantrekkelijk de prijs ook is.

Ook al vertel je mij dat je een website wilt, dat is niet waar je naar op zoek bent. Je wilt helemaal geen website als ondernemer ook al denk jij dat wel.

Dat klinkt ongetwijfeld heel vreemd uit de mond van een webdesigner en ik vind dat ook lastig om te zeggen want, dat klinkt niet erg hulpvaardig.

Wat je als ondernemer wilt zijn extra klanten, of in ieder geval meer leads. In een zeldzaam geval wil je een online bron voor bezoekers hebben om je werklast te verminderen door het aantal vragen die gesteld worden te beperken. Maar niemand wil gewoon een website.

Toch blijven veel designers gewoon slecht converterende websites afleveren en zich vervolgens afvragen hoe het toch komt dat ze dit tegen een slechts zeer lage prijs moeten blijven doen. Maar vragen zich niet af of het komt doordat ze niet de gewenste resultaten afleveren.

Ik wil weten waarom jij een website wil

Wat is de reden dat je een website nodig hebt? Heb je daar zelf al eens over nagedacht?

Heb jij enig idee waarom je een website wil? Als ik jou die vraag je niet stel zal ik dat ook niet weten.

De kans is groot dat je geen idee hebt waarom je zaken als een website, SEO, Google Analytics een logo of wat dan ook nodig hebt om je online onderneming extra boost te geven.

Die vragen moeten je gesteld worden, zodat ik de echte redenen weet en daar invulling aan kan geven.

Ook al weet ik dat het heel belangrijk is dat je voor jouw onderneming een goede website hebt als je bijvoorbeeld nieuwe klanten wil aantrekken,  de toegevoegde waarde en haalbare resultaten moeten voor jou dan wel duidelijk zijn. En het belangrijkste wat is jouw doel met de website.

Als jij je realiseert dat ik verder ga dan alleen maar een paar pagina’s en een logo plaats begrijp je ook dat ik oplossingen voor je probleem aanbied en zal je ook begrijpen dat ik meer kost dan een “webdesigner” die gewoon een website voor je maakt.

Waarom ik het nodig vind om een strategie aan te bieden bij een webdesign.

Ik stel mij vaak voor hoe het gaat bij conversaties tussen de klant en webdesigners en het gaat zoiets als onderstaande:

Klant: Ik wil een website.

Designer: Fantastisch! Ik kan een website voor je maken. Wat doet je onderneming, en wie is jouw doelgroep?

Klant: Ik ben een bruiloft fotograaf en mijn klanten zijn bruiden.

Designer: Geweldig, we gebruiken aquarellen en plaatsen een grote afbeeldingen slider op de homepagina.

Klant: Cool.

En verder dan dat gaat het niet. De designer maakt een schitterende website met veel mooie afbeeldingen in een mooi kleuren palet, en de klant betaalt.

Maar, wat doet de website eigenlijk?

Nou het ziet er indrukwekkend uit, dus de webdesigners klus is klaar toch?

Fout.

Als een designer, moet ik het doel van de klant achterhalen (in dit voorbeeld en de meeste: meer klanten krijgen) en een design maken wat daar voor zorgt.

Let op! Er komt meer bij kijken dan alleen maar een merk creëren in een website stoppen en verwachten dat er nieuwe klanten komen. Dat werkte prima in 2001, maar tegenwoordig komt er veel meer bij kijken. Elk element van het ontwerp heeft een doel nodig, en dat doel is er voor zorgen dat bezoekers naar jouw uiteindelijke doel worden gestuurd.

Gebruik makend van de trouwerij fotograaf uit bovenstaand voorbeeld zou dit de juiste strategie zijn:

Als een bezoeker voor de eerste keer op jouw website komt, wil je dat zij aangenaam verrast worden door jouw fotografie. Je presenteert een aantal van je beste foto’s die laten zien bij wat voor bruiloften je de reportages maakt en welke kwaliteit je levert.

Van daaruit, wil je jouw bezoekers iets over jouw laten weten en stuur je ze in een funnel (stappen trechter) naar jouw over mij pagina waar je de bezoeker vertel hoe jij ze kan helpen om de beste bruiloft foto’s te krijgen.

Als ze op dat punt aangekomen zijn moeten jouw bezoekers al lekker opgewarmd  zijn, en je moet hier heel duidelijk zijn voor wie je werkt en welke type bruiloften je extra je best doet. En pas  daarna stuur  je hen direct door naar je portfolio waar je jouw favoriete en meest succesvolle bruiloft reportages laat zien.

Tot slot, stuur je jouw bezoekers door naar je contactformulier en daar maak je het proces zo simpel mogelijk met een aangepast formulier dat de belangrijkste informatie verzameld die je direct nodig hebt.

Als een website op deze manier opgebouwd wordt zal je website bezoekers naar binnen zuigen en het intake proces stroomlijnen. Het zorgt voor eenvoud en gemak om klanten jouw in te huren en beperkt het heen en weer mailen voor jou!

Vergelijk deze strategie eens met het oorspronkelijke, “Geweldig, we gebruiken aquarellen en plaatsen een grote afbeeldingen slider op de homepagina.”

Welke methode denk jij dat je meer geld opbrengt?

Hoe ik geen websites verkoop maar waarde

Het ding bij de meeste webdesigners is dat ze een hoop techniek aanbieden en verwachten dat hun klant hier de waarde van inziet.

Echter jij als ondernemer hebt vaak geen idee waar die designers het over hebben. Techniek betekent niets voor je of in ieder geval slechts een beetje. Oké weet jij toevallig wel welke plug-in je wilt, of  weet je welke CMS je wilt gebruiken dat is alleen maar mooi mee genomen maar, de meeste ondernemers geven niets om de gebruikte techniek die hebben wel wat anders aan hun hoofd.

Waar jij ongetwijfeld in geïnteresseerd bent is resultaat. Meer klanten. Meer leads. Minder werk aan jouw zijde.
DAT is wat ik verkoop.

Een WordPress installatie met een aangepaste template en een vijf pagina’s website interesseert je helemaal niets.

Ik vertel je de voordelen En de behaalde resultaten. Als ik je vertel dat een eerdere klant van mij meer klanten heeft gekregen en meer omzet heeft behaald dankzij zijn nieuwe website is dat veel waardevoller dan allerlei onbekende technieken opsommen.

Dus in plaats van mij te focussen op de gebruikte technieken, kan ik je beter vertellen over welke voordelen de website oplevert. Zo snap je eenvoudiger hoe je meer omzet uit je website haalt.

Dat is precies de reden dat ik meer vraag dan je neefje of een kennis die wel even een website voor maakt en verder geen waarde toevoegt.

Ik breng je extra waarde, en niet gewoon een website. Zie mij als een consultant die je verder helpt om jouw website tot een succes te maken. Dan pas kan je een webdesigner zien als iemand die toegevoegde waarde levert met expertise.

Hoe bepaal ik mijn op waarde gebaseerde prijzen?

Wat zou jij betalen voor iets wat je per jaar een extra € 100.000 euro gaat opleveren?

€ 1.000? € 5.000? € 15.000? Meer?

Je bent sneller bereid meer te betalen voor iets, als je gelooft dat het je meer geld oplevert.

Het is een makkelijk rekensommetje € 10.000 betalen voor een website en er € 100.000 extra omzet in een jaar voor terug krijgen. Volledig waard toch.

Ik kan natuurlijk de beste website van de wereld creëren maar, als jij als eigenaar er verder niets mee doet en er niet voor zorgt dat er traffic naar je website blijft komen door actie te ondernemen gaat het je echt geen geld opleveren.

Ik kan je hier dan ook nooit garantie op geven, ook al doen andere designers dat wel, dat bestaat gewoonweg niet. Ik kan je wel behaalde resultaten van vorige projecten laten zien, en je helpen bij welke actie je moet ondernemen om daar ook te komen.

Ik baseer mijn waarde dan ook niet volledig op geld alleen. Waarde komt in vele vormen. Als ik jouw website zo stroomlijn dat je website bezoekers een fotografie sessie eenvoudiger kunnen boeken, is dat ook waarde.

Als ik een goed intake formulier maak die er voor zorgt dat je minder heen en weer hoeft te mailen met je klanten, is dat waarde. Of een juist functionerende Meest Gestelde Vragen pagina maak om het aantal vragen via email te beperken, is dat ook waarde.

Webdesign is geen bulkgoed. Dus zo behandel ik het ook niet zo.

Jij als klant zegt: ik wil een website, maar eigenlijk zeg je dat je extra klanten wilt en het proces daar naar toe wilt vereenvoudigen. Daarom stel ik je de vraag: Waarom wil je wat je vraagt tot ik de kern van je vraag weet, en alleen dan  kan ik je goed helpen en ga je ontdekken dat je meer nodig hebt dan alleen een website, je hebt de juiste oplossing nodig.

De juist strategie gaat lang mee. En dat hoeft niet ingewikkeld te zijn als ik weet wat jouw werkelijke doel is.

Om waarde te verkopen verkoop ik voordelen, geen technisch geneuzel over plug-ins. Daar heb je als ondernemer niets aan je wilt extra klanten en omzet ofwel resultaat.

Wat is jouw doel met je website?

 

Pin It on Pinterest

Share This