Stel jezelf 7 vragen voor je een website laat bouwen

Tegenwoordig, zijn er voldoende mensen die zeggen dat ze wel een website voor je kunnen maken. Sterker nog je kent waarschijnlijk wel iemand wiens zoon het wel goedkoop voor je kan “regelen.  Maar voor dat je de zoon van, neef of kennis inhuur om de klus te klaren, stel jezelf de volgende marketing vragen.

Volgens Google zijn er op dit moment april 2017 ruim 1 miljard websites. En vandaag heb jij besloten om er nog een bij te plaatsen. Denk je dat als je jouw website laat maken dat er vanzelf wel bezoekers op afkomen? Serieus? Dat gaat echt niet gebeuren tenzij je daadwerkelijk onderscheidend bent ten opzichte van de massa. Dus denk je als je jouw vijftienjarige neefje  een website voor je laat maken dat je de volgende marktplaats wordt? Denkt het niet hé.

Laat mij je een paar vragen stellen voordat je het zakgeld van je neefje verdubbeld.

1. Wat is het doel van jouw website?

In de handel zijn er 3 typen websites te benoemen:

De Brochure website
De Automatisch omzet genererende website
De Online webwinkel

De Brochure website is kan je zien als een online ondersteuning voor je offline marketing. Je verwijs er naar in je advertenties, Omdat je voor advertenties betaald per vierkante centimeter en centimeters zijn relatief goedkoop op internet in vergelijking met offline en televisie advertenties. Refereer je er naar bijvoorbeeld via de goudengids je visite kaartje en je brochures. Een juiste online aanwezigheid zorgt voor geloofwaardigheid die jouw concurrenten zonder website niet hebben. Echter  uiteindelijk is het natuurlijk niet meer dan een online brochure die een printer ook voor je kan maken. Er is natuurlijk niets mis met een Brochure website, als dat alles is wat je wilt met je marketingplan.

De volgende stap is een Automatisch omzet genererende website. In tegenstelling tot een Brochure website, zorg je ervoor dat deze automatisch business genereert. Je wilt dat mensen die online zijn en tijdens het browsen jouw website hebben gezien, zich aangetrokken en begrepen voelen en je gaan e-mailen of bellen. Nadat het eerste contact is gelegd wil je dit uiteraard gaan omzetten naar verkoop.

De laatste optie is dat jouw website een Online Webwinkel is waar bezoekers daadwerkelijk producten of diensten kunnen bestellen. In andere worden, nadat je website is gevonden, je content is bekeken ze bereid zijn om te klikken op de buttons en een aankoop te doen.

Er is nog een vierde type website de IJdelheid website. Maar financiële winst is hier bijna nooit te behalen.

Nu is het zo dat jouw website beste een combinatie van deze drie (of vier websites types kan en mag zijn, ), maar dat heeft alleen zin als je een businessmodel hebt gedefinieerd voor jouw website anders is het verloren energie.

 

2. Hoe gaan mogelijke bezoekers jouw website vinden?

Je weet ondertussen dat er al meer dan 200 miljard websites zijn, dus de kans dat je zomaar gevonden wordt is redelijk klein zo niet nihil. Als je kijkt naar de kosten per lead in die grootte ga je nooit een website laten bouwen. Jouw bedrijfswebsite bestaat maar voor een doel en dat is omzet genereren onafhankelijk van het verdienmodel. Het moet zichzelf kunnen verdienen. Als je geen bezoekers krijgt waarom, zou je er dan voor betalen?

Daarom moet je een strategie hebben wat er voor zorgt dat mensen weten dat je website bestaat en dat er een reden is om jouw website te bezoeken. Hoe kan je dat voor elkaar krijgen? Er zijn twee basis strategieën, offline en online.

Een offline strategie is gebaseerd op al jouw offline marketing, adverteren, relatiebeheer, netwerken en koud bellen. In ieder van deze gevallen moet je zorgen voor leads naar jouw website waar de potentiële klant nog meer informatieve over jouw kan vinden, waarom ze voor jou zouden moeten kiezen en welke voordelen zij behalen door zaken met jouw te gaan doen.  Je website moet voortbouwen op je offline promotie en verdere details over jouw diensten, training of producten. voorzie de bezoeker in informatie waar deze naar zoekt en bouw zo aan de geloofwaardigheid van jouw bedrijf.

Een online strategie Wordt gebouwd rondom zichtbaarheid. De onmisbare elementen zijn:

1. Zoekmachine Optimalisatie
2. Een strategie om links naar jouw website te krijgen
3. Online adverteren

3. Wat ga je doen om bezoekers langer op je website te houden?

Het gemiddelde website bezoek duurt 68 seconden. Hoe veel denk je te verkopen in die tijd? Je moet een strategie hebben om bezoekers langer op je website te houden, jouw te leren kennen en de waarde die jij levert in te zien.

De drie geheimen om bezoekers langer op jouw website te laten blijven is: INHOUD, INHOUD, INHOUD.

Om bezoekers zo ver te krijgen dat ze langer blijven is, te zorgen dat ze de informatie krijgen waar ze naar zoeken. En dan hebben ik het niet over informatie over jou in ieder geval niet op je homepagina! Jouw doel moet zijn het onderwijzen van je bezoeker. Voorzie ze van informatieve die ze nergens anders kunnen vinden over het oplossen van hun problemen waar ze in eerste instantie op jouw website terecht zijn gekomen. Als jouw website slechts een verkooppraatje is dan zijn je bezoekers binnen seconden verdwenen.

4. Wat wil je dat je bezoekers doen zodra ze op jouw website zijn aangekomen?

De meeste zullen roepen “zoveel mogelijk van mij kopen” en dat is jammer want, dat gaat echt niet zomaar gebeuren! De meeste bezoekers zullen niet zomaar iets van je kopen of gaan je gaan bellen bij hun eerste bezoek aan je website. Ze kennen je niet (tenzij er al een offline relatie bestaat.). Of je moet een handelsartikel zoals en CD of dergelijke verkopen en je bent concurrerend met de prijs, je zult echt een relatie moeten opbouwen. Om dit te doen moet je de bezoekers een reden geven om on contact met je te blijven. Dit kan je doen door middel van een nieuwsbrief, of door een gratis download waarvoor zij hun e-mailadres aan je geven. Als je dit op deze manier doet moet je altijd zorgen voor een uitschrijf optie dat is verplicht anders kan je als spammer worden aangemerkt. En ik ken geen rijke spammers alhoewel ik geloof wel dat er rijke mensen zijn die spam software verkopen.

 

5. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers weer naar je website terugkomen?

Gemiddeld zullen vier van de vijf eerste keer website bezoekers niet meer terugkeren op je website. En wetende dat ze er maar slechts  68 seconden blijven kan je er blind op gaan dat meerdere leven nodig hebt om een internet miljonair te worden. Om bezoekers terug te laten keren moet je diverse dingen doen:

Zorg voor voldoende kwantiteit en kwaliteit in je content, dat de bezoeker jouw website gaat opslaan in zijn favorieten om terug te komen voor meer informatie.

Zorg regelmatig voor nieuwe en aangepaste waardevolle inhoud op je website dat ervoor zorgt dat de bezoekers willen terugkomen voor meer.

Geef speciale aanbiedingen aan inschrijvers wat ze weer terug laat komen naar je website.

Als je website nooit wijzigt, waarom zal een bezoeker dan de moeite nemen om terug te komen?

 

6. Hoe ga je de resultaten van je website meten?

Er is niemand die je kan garanderen wat voor jou het beste werkt. Daarom moet je de resultaten van je website meten en onderzoeken. Een goed webhosting bedrijf kan je voorzien van bezoekers rapporten zodat je weet hoe het met je bezoekers aantallen is gesteld, wanneer ze je bezocht hebben en hoe ze je gevonden hebben en wat ze op je website gedaan hebben. Dit gaat uiteraard ook uitstekend met Google Analytics.

Als je een aanbod doet, een aanpassing aan je website maakt of een marketing campagne hebt gedaan zowel online als offline bekijk daar dan de resultaten van en reageer op de reacties die bezoekers op jouw inhoud plaatsen.

Doe gecontroleerde experimenten en verander niet alles in een keer maar kijk naar de resultaten anders weet je niet waar het resultaat vandaan komt en pas aan indien nodig. Zoek uit wat er werkt en ook wat er niet werkt, als je ergens goede resultaten mee bereikt verander dat dan ook niet meer maar, laat het in je voordeel werken!

7. Nog steeds zeker dat je jouw zakelijke website door je neefje laat maken?

Gebruik geen vijftienjarige of een kennis die het wel even voor je doet, zoek naar een betrouwbare partner in webdesign een professional met een eigen onderneming want, die heeft tenslotte ook wat te verliezen net zoals jij.

Verwar echter je website business model en marketing strategie niet met de kleur en bewegingen van je website afbeeldingen. De regel is des te meer toeters en bellen hoe slechte de commercie is. Kijk maar naar bijvoorbeeld Marktplaats of eBay zien die websites er flitsend uit? Nee toch maar hebben ze wel een duidelijke bedrijfsstrategie? Dacht het wel. Je hebt iemand nodig die verstand heeft van HTML, CSS, Javascript en kennis van de markt, maar in de meeste gevallen geldt als ze daar goed in zijn wil het nog niet zeggen dat ze overall goed in zijn. Een website is een marketing tool zoals een brochure Zou jij je printer je advertenties laten schrijven?

Ik zeg hier niet dat je geen webdesign bureau moet inschakelen of misschien je vijftienjarige neefje maar, onderzoek of de webdesigner kennis heeft van meerdere disciplines en ook jouw marketing kan doen.

Pin It on Pinterest

Share This