Als eigenaar van een lokaal restaurant, ligt je nummer één focus, op de gepresenteerde menu’s de ambiance, het personeel en het menu. Maar wat als er geen klanten zijn dan heeft deze focus geen nut. Wat kan helpen om te zorgen dat consumenten die jouw restaurant nog niet kennen wel kennis met jouw onderneming kunnen maken? Zorg voor een goed functionerende website.

Meer dan 50% van de Nederlandse volwassenen gebruiken hun smartphone of tablet om locaties, openingstijden en routes naar restaurants te vinden.

Naarmate men meer geld uitgeeft aan uit eten gaan, zoekt men vooraf meer naar online informatie over het restaurant.

Van de gemiddeld 30 minuten die een consument in totaal gebruikt om een restaurant te zoeken worden 25 minuten doorgebracht op websites van restaurants. Wordt geen tijd om in actie te komen?

5 redenen waarom jouw lokale restaurant een website nodig heeft

  1. Om klanten binnen te halen.
  2. Om je openingstijden en menu’s te delen en reserveringen aan te nemen.
  3. Om je lokale identiteit neer te zetten.
  4. Om je te onderscheiden van anderen.
  5. Om naamsbekendheid te creëren.

Laten we elk van deze redenen meer in detail bekijken.

1. Om klanten binnen te halen.

Wat is het eerste wat je doet als je langs een goed uitziend restaurant rijd? Je wilt de menukaart en prijslijst zien – je zoekt meteen op je goede vriend Google! Maar wat als dat restaurant geen website heeft? De kans is groot dat je zoektocht uitkomt bij een ander restaurant en dat je daar een reservering doet.

Chef

Afbeelding door Pixabay

Door een website te hebben, verhoog je jouw zichtbaarheid en de mogelijkheid dat mensen voor de eerste keer bij je komen eten. Je kunt dit ook gebruiken om mensen betrokken bij je te raken en informatie van hen verzamelen. Gebruik je website om loyale volgers op de hoogte te houden van speciale evenementen en nieuwe gerechten op je kaart. lokale restaurants moeten in contact blijven met mensen om ze binnen te krijgen.

2. Om je openingstijden en menu’s te delen en reserveringen aan te nemen.

Een goede website beantwoord de basis vragen meteen zoals, welk menu wordt er aangeboden, wat is de locatie, kan ik reserveren en wanneer is het restaurant geopend zijn essentieel. Uiteraard heb je ook een goed contactformulier nodig, betaal mogelijkheden en Social media links allemaal op een handige locatie die makkelijk te zien is. Mensen zijn sneller geneigd online je bedrijf te bekijken dan te bellen voor informatie dus zorg dat het daar ook staat! Zorg voor reviews of een link naar review websites dit is ook een uitstekende methode om klanten feedback te laten geven en mogelijke klanten alvast een voorproefje te geven door de reactie van klanten die hun voorgingen.

3. Om je lokale identiteit neer te zetten.

Een goed ontworpen restaurant website geeft je de kans toekomstige klanten te laten zien wie je bent en wat je doet voordat ze een voet binnen hebben gezet. Verleid je online bezoekers met je menu en mooie foto’s van smakelijk uitziende of gerechten, Lachende gastheren en dames of actieve chefs die het diner aan het voorbereiden zijn. Zet je ambiance in het voetlicht met mooi foto’s van je interieur, terras, bar of comfortabele privé diner ruimte. Dit geeft je klanten een idee van wat ze kunnen verwachten als ze bij je binnen lopen.

De traditionele advertentie kanalen zijn al lang niet meer zo effectief als dat ze vroeger waren. Het gaat tegenwoordig over mond tot mond reclame en online aanwezigheid. Mensen zijn vaak wat terughoudend om een restaurant binnen te gaan als ze er nog nooit van gehoord hebben. Een website neemt die drempel weg en kan hen laten zien dat je ze een fantastische ervaring geeft.

4. Om je te onderscheiden van anderen.

Competitie is groot in de restaurant wereld. We zien regelmatig restaurants komen en gaan Je moet zorgen dat je boven de rest uitkomt. Welke specialiteiten biedt je aan? Bezorg service, catering, happy hour? Een website kan dat allemaal voor je vertellen. Laten we duidelijk zijn als je geen website hebt tegenwoordig gaan mensen er al snel vanuit date r wel iets niet helemaal goed zal zijn. Mensen vinden het ontbreken van een website verdacht. Ik weet niet hoe het met jouw is maar, als ik een website-loos restaurant tegen kom da ga ik er liever met een boog omheen omdat ik niet weet wat daar binnen gebeurt.

5. Om naamsbekendheid te creëren.

In tegenstelling tot nationale ketens, hebben de meeste lokale restaurants niet de luxe om dure nationale merknaam campagnes te starten. Het is helemaal aan jou om jouw woord te verspreiden. Met steeds meer eters die zich tot het web begeven richting etenstijd is het niet hebben van een website eigenlijk hetzelfde als een voordeur zonder openingstijden. Geen bedrijfslogo boven de ingang, geen gevel verfraaiing om mensen naar binnen uit te nodigen. De wereld gaat snel en het aantal internet gebruikers blijft groeien. Vooral ouderen hebben een inhaalslag gemaakt met dank aan tablets en smartphones. Eind 2016 ging 55% van de 65-plussers actief het internet op via de smartphone tegen 33% in 2014. Meer en meer dichten zij de digitale kloof.

Je bedrijf als een professioneel merk neer zetten is een absolute must zelfs als je een klein zelfstandig restaurant bent.

Maar je hoeft geen webdesigner te zijn om een mooie, gebruiksvriendelijke website te maken met alle elementen die een lokaal restaurant nodig heeft. SDezign ICT heeft diverse websites voor restaurants als de jouwe. Geen tijd of interesse om dit zelf te doen? Ik help je graag om een mooie professionele effectieve website te maken.
RestaurantAfbeelding door Pixabay

Zorg dat je lokale restaurant zichtbaar is op het internet.

Zoals gezegd, als je geen website hebt, is de kans groot dat je geen bestaansrecht hebt. Als je voorrang wilt krijgen boven andere concurrerende lokale restaurants en boven de massa wilt uitstijgen, moet je mensen die uit eten willen laten zien dat je bestaat. Social media is de nieuwe mond tot mond reclame er wordt constant gedeeld in deze wereld en het hebben van een professionele website is de eerste stap om je bestaan te communiceren. Zorg ervoor dat het de juiste presentatie is die klanten als een magneet aantrekt en zorgt dat ze blijven terugkomen.

Pin It on Pinterest

Share This