+31 (0)6 29047218

Klanten helpdesk

info@ericstoop.nl

E-mailbox 24/7

Maandag - Vrijdag

9:00 - 18:00

Mentaliteit aanpassingen om je website en bedrijf naar een hoger niveau te tillen

Mentaliteit aanpassingen

Ik denk dat jij het leuk vindt om praktisch advies te krijgen over hoe je jouw fotografiewebsite kunt verbeteren. Gewoon omdat het kan, heb ik deze keer heb ik iets voor je dat ongetwijfeld nog veel belangrijker is voor jou en je fotografie business.

Soms negeren of interpreteren fotografen de beste methodes voor hun webdesign vanwege een hun mentaliteit standpunt of omdat ze er vanuit het verkeerde perspectief naar kijken.

Een mentaliteit aanpassing kan precies zijn wat je nodig hebt om jouw website echt naar een hoger niveau te tillen. Totdat je in staat bent je eigen overtuigingen te veranderen, doe je eigenlijk nooit wat goed is of wat er nodig is.

Zullen we dan maar starten?

Mijn doel is om je helderheid en inzicht te geven.

1. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is niet meer het spel dat je kunt “winnen” met tags & trefwoorden; Google geeft meer om tevredenheid bij de gebruikers.

Wat betreft SEO moet je naar het totale plaatje kijken.

Je kunt niet langer alleen maar perfecte SEO-titels en metabeschrijvingen maken, of specifieke zoekwoorden in de inhoud van jouw site proppen (stuffen), om vervolgens van de ene op de andere dag beter te scoren.

Google beschermt zijn gebruikers door nauwkeurig te analyseren hoe ze jouw website gebruiken.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is niet meer het spel dat je kunt “winnen”

Laat mij een voorbeeld geven van hoe dat zit.

Je hebt verschillende methodes gebruikt om je SEO goed in te richten en je trefwoorden en zinnen in je paginatitels, SEO-titels en metabeschrijvingen, H1- en H2-tags, ALT-tags voor afbeeldingen zijn ook op verschillende andere plekken op je website geplaatst.

Je staat mogelijk op de 1e pagina in Google op die specifieke zoektermen, toch?

Maar dan bezoeken sommige bezoekers je site en…

  • wachten een paar seconden extra op het laden van de pagina’s (te traag)
  • iets aan het ontwerp voelt niet goed (niet goed ingedeeld)
  • zijn hun route kwijt door de verwarrende navigatie (onlogische menuvolgorde)
  • kunnen de inhoud die ze zochten niet gemakkelijk of snel genoeg vinden
  • worden soms “welkom geheten” door een probleem met de websitefunctionaliteit of een verbroken link (404 pagina niet gevonden)

En uiteraard vertrekken ze dan.

Google ziet wat er gebeurt: “Het algoritme denkt dan “Deze website is waarschijnlijk niet relevant of goed genoeg, laten we hem maar wat naar beneden plaatsen in de zoekresultaten.”

Terug dus naar de tekentafel: Vraag je af hoe je een goede ervaring voor bezoekers / doelgroep op je website kunt creëren. Schrijf voor mensen, niet voor Google.

Wil je dat Google blij is? Zorg dan dat je website bezoekers blij zijn! Dat vraagt dus om mentaliteit aanpassingen

Op internet aanwezig zijn en gevonden worden op internet zijn twee verschillende dingen Dit noemen ze ook wel het nut van off-site SEO.

Dit is een citaat uit een interview met een fotograaf, en het klopt ook dat het de moeite waard is om het los te zien van het andere SEO-tips.

“Er is een belangrijk onderscheid tussen on-site SEO zoals titels, tags, bijschriften en teksten die je bij je berichten en pagina’s kunt plaatsen en off-site SEO factoren die vanaf andere websites komen. Het krijgen van relevante en waardevolle links naar jouw website mag je niet over het hoofd zien.”

2. Websites zijn geen goocheltrucs, het zijn slechts mentaliteit aanpassingen

Dit is ook precies de reden dat ik geen fotorecensies of fotobewerkingen doe voor mijn webdesignklanten. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het werk dat ze leveren zo ook voor hun creatieve visie. Ik zorg ervoor dat hun website technisch en esthetisch perfect is. Daar is uiteraard ook een denkwijze verandering bij nodig.

Websites zijn geen goocheltrucs, het zijn slechts vermenigvuldigers van de kwaliteit van je werk

3. Tenzij je fotografie als hobby hebt, is fotografie een onderneming. Gedraag je daarom ook als een bedrijfseigenaar.

Je zult naast het maken en bewerken van foto’s misschien nog veel andere vaardigheden moet leren: marketing, SEO, webdesign, budgettering, facturen, contracten, auteursrecht. Als ondernemer moet je veel petten op hebben.

Moet je dan nu allerlei opleidingen gaan volgen? Nee je hoeft geen expert te zijn op deze vakgebieden. Vaak kun je mensen inhuren om je dit werk uit handen te laten nemen. Maar doe minstens je onderzoek en snap wat de basis daarvan is.

Een mentaliteit verandering kan bijdragen aan het succes: door als een bedrijf/ ondernemer te handelen, kun je de dingen anders gaan bekijken.

Wanneer je jouw eerste website bouwt, kun je dromen dat je website automatisch nieuwe verkopen en klanten zal opleveren. Maar al snel zal je beseffen dat het proces minder opbrengt dan je verwacht, het vereist hard werken, als het zo simpel was, zou je zeker niet de enige zijn).

Als je jouw website niet als een bedrijf behandeld en de tijd neemt om gedegen onderzoek te doen, zullen eventuele “tips & tricks” die je op jouw website plaatst, je echt niet helpen om resultaten te behalen. De obsessie die sommige fotografen hebben met SEO of met Facebook-advertenties is hiervan het bewijs; het zijn gewoon onbetrouwbare methodes, in plaats van gewoon het werk te doen dat nodig is.

Als je geen duidelijkheid hebt of als je in een (uit)stervende fotografieniche werkt, zullen alle SEO en advertenties ter wereld je niet helpen om jouw zakelijke doelen te bereiken. Zelfs als je een hele mooie website hebt. Kortom: je hebt kwaliteitswerk nodig om je doelen te bereiken.

Houding standpunt

Veel fotografen hebben angst om hun werk als een bedrijf te zien dat dit iets wegneemt van hun gebruikelijke creatieve stroom. Uiteraard moet je aan “saaie zaken” werken door tijd vrij te maken van dingen die je liever doet. Als je wilt dat je  bedrijf groeit en je de vrijheid krijgt om vaker te doen wat je leuk vind is dit zeer belangrijk.

Heb je geen idee hoe je moet starten? Dan kan het nuttig zijn om een maandelijkse herbeoordeling van je website in te plannen.

Dan kan je kritisch kijken of het allemaal nog klopt en welke mentaliteit aanpasiingen er mogelijk nodig zijn. Laat ook andere mensen objectief kijken naar je website en vraag om feedback.

Heb je jouw doelgroep al gedefinieerd? Als je eenmaal de voorbeelden hebt bekeken die ik heb benoemd, zul je begrijpen wat ik bedoel. De fotografen die dat doen hebben in de loop van de tijd een zakelijk inzicht ontwikkeld, maar ze zijn nog steeds ongelooflijk creatief. “Business” en “creativiteit” werken prima samen.

4. Kijk naar je fotografiewebsite als een investering in plaats van als een uitgave.

Kijk naar je fotografie website als een investering

Ik ontvang regelmatig e-mails met de vraag: (en niet alleen van fotografen) “hallo ik hoor dat je websites maakt, kun je mij vertellen wat dat kost?

Vaak ken ik degene die de vraag stelt niet- en heb ook geen idee of hij of zij wel een website heeft.

Ik begrijp heel goed dat er een mogelijke weerstand is tegen het inhuren van een extern iemand en het reserveren van een budget voor een website. In de huidige economie is dat volkomen begrijpelijk, iedereen wil kosten besparen.

Maar is het dan redelijk of rechtvaardig om er serieuze resultaten van te verwachten. Net zoals jij als fotograaf klanten probeert te vinden die waarde hechten aan jouw werk, wordt het inhuren van professionals in andere sectoren in dit geval webdesign en -ontwikkeling helaas vaak onterecht als kostenpost gezien.

"Fotografen zouden een maatwerk website moeten overwegen - je moet geld uitgeven om geld te verdienen."

Bryan Caporicci

.

Om over te stappen van een kosten- naar een investering mentaliteit, is het belangrijk om te weten wie je samenwerkende partners is. En ook niet onbelangrijk hoe efficiënt je werkrelatie is.

Technische mensen voeren taken uit, ze houden zich alleen bezig met hun tijd en wat ze moeten doen (dit is niet verkeerd overigens). Daarom zijn ze wel een uitgave en een handelsproduct.

Professionals komen met oplossingen. De focus ligt op resultaat en de waarde die daardoor ontstaat. Ze zijn dus een investering en zijn het waard om te betalen in verhouding tot de waarde die ze creëren. Met heel veel ervaring in (fotografie) websites bouwen en de wil om het grote geheel in projecten tot iets waardevols om te zetten, streef ik ernaar mezelf altijd in de tweede categorie (professionals) te plaatsen. 

5. Vind je niche in fotografie in plaats van er voor iedereen te zijn.

Ik zeg altijd kies om gekozen te worden, het lijkt heel interessant om allerlei verschillende diensten aan te bieden. Maar in de praktijk ziet men je als niet als specialist en kiest daarom waarschijnlijk voor een ander. Bijvoorbeeld een fotograaf die zich bijvoorbeeld gespecialiseerd heeft in binnen- en buiten architectuur.

In een oververzadigde markt moet je je soms specialiseren in een kleinere niche. En ook al richt je je op een kleiner publiek.

Zo heb ik heel bewust gekozen om alleen voor fotografen te werken.

Betekent dit dan dat je helemaal nooit meer een afwijkende opdracht zou moeten doen? Nee zeker niet, kijk wel of de soort opdracht goed bij je past.  

Manieren om een niche neer te zetten door:

het type fotografie dat je doet (groothoek, onderwater, dronefotografie, zwart-wit, medisch enzovoorts.)

je fotografische stijl (bruiloften met een Hollywood-twist, stripboek achtige portretten, nabewerking.)

een specifieke locatie of gebied te noemen en alleen klanten uit dat gebied te accepteren.

hoe je aan online marketing doet (bloggen, publicaties, evenementen.)

6. Laat de opvatting "bouw het en ze komen wel" gaan.

Met miljoenen nieuwe websites online, is zomaar online zetten van een website geen garantie dat opdrachtgevers je zullen vinden. Dat is gewoonweg niet genoeg om online succesvol te worden.

Dit past niet bij de mentaliteit van je fotografiewerk als een bedrijf te beschouwen. Daarom moet je het beschouwen als een continue investering van je tijd en middelen en niet als een eenmalige lancering en verder komt het wel.

Je website heeft continue updates nodig:

  1. zoals nieuwe blogberichten
  2. nieuwe galerijen
  3. testen en verbeteren van de website
  4. aanpassen aan nieuwe ontwerptrends (gemiddeld elke 3 jaar look en feel aanpassen)

Daarnaast, als je net start als fotograaf, is je website als een portfolio. Mensen die je werk willen bekijken, kunnen dat online doen, dat is prachtig uiteraard. Maar in het begin zal de website zelf geen nieuwe leads (potentiële klanten) opleveren.

Het constant publiceren van waardevolle inhoud heb je nodig om dat te bereiken, en, belangrijker nog, concentreer je op andere strategieën om nieuwe klanten te krijgen: partnerschappen aangaan (drukkerij bijvoorbeeld), mailinglijst aanleggen enzovoorts.

Dit is nu eenmaal het digitale tijdperk, iedereen heeft een website. Als je net bent begonnen met fotografie en erover denkt om de sprong te wagen en je eerste website te bouwen, is het niet mijn bedoeling je af te remmen.

Ik wil je alleen helpen normale realistische verwachtingen te scheppen over wat een website voor je kan betekenen en hoeveel werk je daarin moet stoppen.

Bouw de website en blijf er hard aan werken zorg voor kwaliteit en dan komen de klanten echt.

Laat de mentaliteit "bouw het en ze komen wel" gaan

7. Zelfs als je een hekel hebt aan "minimalisme", heeft je website eenvoud en logica nodig.

Dus laten we in het woord eenvoud gebruiken.

Wat ik hiermee bedoel is:

leren om de keuzes die je aan je bezoekers geeft te beperken

Bewust zijn met hoe je jouw website opbouwt.

In plaats van je bezoekers te overladen met te veel keuzes, zou je ze moeten begeleiden met behulp van een duidelijke navigatie en begrijpelijke inhoud.

Is het voor nieuwe bezoekers direct duidelijk wie je bent en wat ze op jouw website kunnen vinden of doen?

Weet je dit niet zeker? Simuleer dan wat gebruikerstesten, vraag enkele van je vrienden of familieleden om een paar minuten door je website te navigeren.

Geef geen uitleg vooraf, vraag ze gewoon hardop na te denken en commentaar te geven op wat ze zien. Vaak ben jezelf blind voor de dingen die je doet of laat zien op je website, omdat je het zelf gemaakt hebt.

Als iemand anders er met een open blik naar kijkt kan dit heel verassende dingen opleveren.

"wanneer iemand op je startpagina terechtkomt, moeten ze in een fractie van een seconde weten wat je aanbod is, waarin je gespecialiseerd bent en wat de volgende stap is waarvan jij wilt dat ze deze uitvoeren."

8. Je website is je thuisbasis. Profielen op sociale media zijn slechts marketingkanalen.

Dit is het belangrijkste je bent niet de eigenaar van jouw sociale media-profielen, die bedrijven kunnen altijd de regels veranderen en daar zit je dan met je zorgvuldig opgebouwde marketing strategie. Een website een middel waarover jij volledig de controle hebt en waar jij de copyright op hebt. Beide hebben is prima, niet alleen te focussen op je sociale profielen, maar je eigen website als thuisbasis hebben.

Om dit idee te bevestigen, wat ik wel eens van fotografen of andere ondernemers hoor is het volgende:

“Ik zie dat sommige mensen niet genoeg moeite steken in hun bedrijfswebsite. In plaats daarvan zetten ze van alles op Facebook of Instagram. Sommige mensen zeggen echt dat ze zich concentreren op het plaatsen van alles op Facebook in plaats van op hun eigen websites? Alleen maar, omdat daar mensen op zitten.

Is het je doelgroep wel die daar zit? En wat gebeurt er als dat sociale netwerk wegvalt? Zoek de balans door Facebook of andere sociale netwerken te gebruiken om leads naar je website te sturen.”

Als digitaal ondernemer moet je extra voorzichtig zijn met het plaatsen van jouw werk op sociale media websites,  het is belangrijk dat je het volledige eigendom behoud van foto’s en de teksten die je voor een blog produceert. Door jouw eigen website voor je te laten werken en te onderhouden, ben je beter in staat om jouw inhoud te beheren en te verspreiden.

Je website is je thuisbasis

9. Persoonlijkheid overtroeft de loftrompet.

Veel fotografen stoeien met wat ze nu precies op hun Biografie pagina moeten plaatsen, zeker als ze beginnend ondernemer zijn.

Mijn persoonlijk advies in deze is om open te zijn en te schrijven over wat je als fotograaf drijft en motiveert bovenal wat je uniek maakt. Zelfs als je geen  onderscheidingen, galerie presentatie of sociaal bewijs hebt, kun je bezoekers overtuigen door je persoonlijkheid te laten zien.

Naast een uitstekend website ontwerp, kleurengebruik, passende lettertypen en  leesbaarheid. Hebben de woorden die je op je website gebruikt een ongelooflijke kracht. Vindt jouw eigen geluid dat kan echt het verschil maken.

  • Vertel interessante of leuke verhalen van jezelf
  • Stel bezoekers gerust over jouw diensten op een warme en uitnodigende manier
  • Kies voor een goed (zakelijk ) zelfportret (mensen doen zaken met mensen en niet met bedrijven.)
  • Gebruik humor ofwel grappig zijn (maak het niet te bont).

 

De belangrijkste reden waarom dit klopt: het internet is mudjevol. Met een beetje kennis kan iedereen tegenwoordig een website bouwen. Vertrouwen is het sleutelwoord. En net zoals jij bepaald om met iemand anders samen te werken of iets te kopen, is vertrouwen de belangrijkste factor. Dat kan verkregen worden door eerlijkheid en authenticiteit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *