Verbeter tips
Sommige websites genereren veel verkeer, terwijl de meeste moeite hebben om een continue stroom van bezoekers te trekken. Er zijn diverse factoren die daar aan bijdragen, van zoekmachineoptimalisatie tot online advertenties, social media marketing tot het soort website en de aantrekkingskracht daarvan op een doelgroep.
Zodra er verkeer is gegenereerd, kan een website erop doorgroeien of het verkeer verliezen. Met andere woorden, een website kan aan de ene kant gebruikers de website laten bezoeken en deze omzetten in leads, klanten of gebruikers. Anderzijds kan je ook bezoekers verliezen zonder dat je een nieuwe klant, lead of gebruikersacquisitie hebt.
Verschillende factoren
Er zijn verschillende factoren die bepalen of een bezoeker op een site blijft en de website verkent, of dat hij deze gewoon sluit en verder gaat. Die factoren zijn waar ‘8 tips om de bruikbaarheid van jouw website te vergroten‘ zich bezighoudt.
Een internetgebruiker kan via een link op zoekmachines, social media naar een website worden geleid of door iemand worden doorverwezen naar de website. Als de website niet relevant is voor de zoekresultaten, links of verwijzingen, dan zal de bezoeker je website direct verlaten.
De links en de zoekresultaten van een website moeten dus relevant zijn voor de zoekopdracht. Eenmaal op de website zal een bezoeker slechts een paar seconden de inhoud op de bestemmingspagina aandacht geven om zichzelf te overtuigen om te blijven. Als de inhoud op de bestemmingspagina te saai of verwarrend is, als er geen dwingende titel is, als er geen juiste oplossing is voor het probleem of wat de bezoeker zoekt, dan zal de bezoeker ook je website verlaten.
Goed om te weten
Scannen
Website bezoekers gebruiken gemiddeld 2,6 seconden om de website te scannen, voordat ze zich überhaupt op een bepaalde sectie focussen.
Fixeren
Website bezoekers zullen gemiddeld 180 milliseconden focussen of fixeren op een bepaalde sectie voordat de website bezoeker verder gaat met browsen.
Aandacht
Jouw website heeft ongeveer 1 seconde om de aandacht van de lezer te trekken voordat deze wordt genegeerd.
Zoeken
60% van de tijd kunnen website bezoekers de informatie die ze zoeken niet vinden.
Verlies van inkomsten
50% van de verkoop wordt gehinderd doordat gebruikers de juiste informatie niet kunnen vinden 40% keert niet terug naar de website
Er zijn tientallen redenen waarom een bezoeker je website verlaat en zich niet verder verdiept in je website. Gezien deze redenen moet je als ondernemer adequate en gerichte wijzigingen aanbrengen in je website, van de lay-out tot de titels, lettertypen tot de soort inhoud dat aanwezig is, van de juiste plaatsing van de verschillende interactieve functies tot de oproep tot actie.
Er zijn talloze manieren om de mist in te gaan met een websiteontwerp en slechts een paar manieren om het goed te doen. De volgende 8 tips over het vergroten van de bruikbaarheid van jouw website zal duidelijkheid geven op dergelijke functies die een bezoeker aan jouw site verslaafd kunnen maken en houden, die daardoor kunnen leiden tot conversie van bezoekers naar leads, gebruikers of klanten. En je krijgt ook inzicht in wat werkt er op een website.
1 - Verwijder onnodige informatie
- Te veel irrelevante informatie dwingt 62% van de online shoppers om het zoeken naar een specifiek product of specifieke dienst online op te geven.
- 58% toename van de bruikbaarheid van het web wanneer webmasters het aantal woorden op hun pagina's halveren.
- Gemiddeld wordt slechts 28% van de online tekst gelezen.
2 - Plaats informatie waar de meeste ogen kijken
- Website bezoekers gebruiken 80% van hun online tijd met kijken naar informatie boven de vouw. (het zichtbare deel in je beeldscherm)
- Website bezoekers spenderen 69% van hun online tijd aan de linkerkant van je website.
3 - Maximaliseer hoe websitebezoekers "pagina's" lezen
Website gebruikers scannen in f patroon
- Twee horizontale lijnen
- Eén verticale lijn
- CTA in korte verticale lijn
- Navigatie bar in lange verticale lijn
- Titel tekst in horizontale lijn
4 - Snelle laadtijd
- Mensen zullen een website minder vaak bezoeken als deze meer dan 250 milliseconden langzamer is dan een naaste concurrent.
- Vier van de vijf online gebruikers klikken weg als een video vastloopt tijdens het laden.
- Online shoppers verwachten dat pagina's in twee seconden of minder worden geladen - en na drie seconden verlaat een groot aandeel de website.
5 - Zoekbox afmeting
- De gemiddelde zoek box is 18 leestekens lang, 27% van de zoekopdrachten pasten niet in de zoekbox.
- De zoekbox input lengte uitbreiden naar 27 leestekens zou voor 90% van de zoekstrings voldoende zijn.
6 - Pagina lay-out
- Optimaliseer voor een hoogte van 1000-1600 pixels en ongeveer 770 pixels breedte.
- Gebruik dezelfde lay-out voor alle pagina's.
- Hetzelfde navigatie menu zou op elke pagina van je website op de zelfde plek moeten staan.
- Sta niet toe dat bezoekers op een pagina terecht komen met een dood einde of op wees pagina's.
7 - Font gebruik
- Beperk het gebruik van verschillende lettertypen tot maximaal 2
- 8% van de mannen zijn kleurenblind - gebruik voor belangrijke tekst andere aanwijzingen dan kleur om de aandacht te trekken
- Gebruik 4 verschillende kleuren of minder voor tekst - het zal anders alleen maar voor verwarring zorgen.
- Optimale breedte voor tekst lijnen is tussen de 45 en 75 karakters.
8 - Weblinks op je website
- De kleur van links zijn meestal blauw, dat is de standaard kleur voor links.
- De kleur van de link zou moeten wijzigen als er op geklikt is.
- Links moeten duidelijk beschrijven, zodat de gebruiker weet waar hij naar toe gaat.
- 74% van de websites gebruiken andere kleuren voor bezochte en niet bezochte links.